25.04.2025
Hallitusohjelmassa on sosiaalisen hyväksyttävyyden parantaminen, ml kansallisen vähimmäissuojaetäisyyden määrittäminen.
Hallituksen puoliväliriihi päätti mm. seuraavista muutoksista:
Tuulivoiman etäisyyssääntelyä koskeva hallitusohjelmakirjaus toteutetaan tavalla, joka mahdollistaa puhtaan energiantuotannon kasvun ohjaten tuulivoimaa asutuksen, sosiaalisen hyväksynnän, luonnon sekä sähkönsiirron näkökulmasta tarkoituksenmukaisille sijainneille.
1. Jos tuulivoimarakentamista ohjaava yleiskaava ei sijoitu maakuntakaavassa osoitetulle tuulivoimaloiden alueelle, tuulivoimala on sijoitettava vähintään 8 x tuulivoimalan kokonaiskorkeuden etäisyydelle olemassa olevista asuinrakennuksista ja rakentamisluvan saaneista asuinrakennuspaikoista sekä kaavassa osoitetuista asuinalueista ja asuinrakennuspaikoista.
2. Otetaan käyttöön suostumusmenettely, jossa tuulivoimayleiskaavan vähimmäisetäisyyttä ei sovelleta, jos kaikki ne maanomistajat, joiden kiinteistö sijaitsee lähempänä kuin 8 x voimalan kokonaiskorkeuden etäisyydellä suunnitellusta tuulivoimalasta, antavat tähän suostumuksensa.
3. Vahvistetaan maisema-arvioinnin asemaa tuulivoimahankkeissa hallitusohjelman mukaisesti ja säädetään laissa sitovasta maisemavaikutusten huomioimisesta tuulivoimarakentamisessa.
4. Lausuntopalautteen pohjalta esitystä arvioidaan vielä siten, että tarvittava sähköntuotannon lisäys suomeen ei esty.
5. Tehopulan torjumiseksi kylminä tuulettomina pakkaskausina hallitus valmistelee EU:n sähkömarkkinauudistuksessa määritellyn fossiilittoman jouston tukimekanismin käyttöönottoa. Mekanismi rahoitettaisiin mahdollisuuksien mukaan sähkömarkkinoiden sisältä. Selvitetään velvoitteita, joilla sääriippuvainen sähköntuotanto osallistuisi kapasiteettimekanismiin.
6. Fossiilittoman tukimekanismin jälkeen hallitus selvittää lisäksi laajempaa kapasiteettimekanismia tavoitteena riittävä perus- ja säätövoima sekä houkuttelevan investointiympäristön varmistaminen, ml. mahdollinen tuki uuden ydinvoiman syntymiseksi.
7. Edistetään luvituksen kannalta selkeiden teollisuuspuistojen kansallista toimintamallia paikallisten puhtaan siirtymän klustereiden edistämiseksi. Edistetään nopeampaa kuntakaavoitusta rajaamalla valitusoikeus yleiskaavan mukaisissa asemakaavoissa asianosaisille. Mahdollistetaan yleis- ja asemakaavojen päivittäminen samassa prosessissa. Tuodaan lakiin kumppanuuskaavoitus sekä maanomistajan aloiteoikeus.
PSL huomautus. Kiista suojaetäisyydestä hallituksen sisällä on ollut kova jo pitkään. Kuten aiemmin olemme kertoneet, Kokoomus ja RKP vastustivat vähimmäissuojan asettamista (etujärjestöjen tahdon mukaisesti, nykytilanteen jatkumo), KD otti kannan, että kunnat päättävät (eli nykytilanteen jatkumo) ja PS puolsi riittävää suojaetäisyyttä (ei identifioitu kuinka pitkä). Tästä voi vetää johtopäätökset, että PS linja on pitänyt ainakin jossain mittakaavassa. Suomessa voidaan suojata sekä asukkaita että erämaita – 2000–2500 m suojaetäisyydellä
Suojaetäisyyttä ei voi määritellä vain vanhentuneen, puutteellisen ja usein väärinkäytetyn melumallinnusohjeen perusteella – se johtaa suojaetäisyyden alimitoitukseen. Lisäksi suojaetäisyyttä tarvitaan myös suojaamaan välke-, maisema-, hyvinvointi- ja omaisuudensuojahaitoilta. Niihin nykyinen melumallinnuskäytäntö ei ’vastaa’.
Tämä suojaetäisyys on erittäin tervetullut päätös, joskaan ei täydellinen. Myös maakuntakaavan alaiset tuulivoimahankkeet ja niiden vaikutuspiiriin kuuluvat asuinrakennukset olisivat tarvinneet vähimmäissuojaetäisyyden tuoman suojan. Monissa maakunnissa on lukuisia suuria hankkeita, jotka saartavat kyliä.
Maakuntakaavassa seudullisesti merkittävän kokoisen hankkeen alaraja vaihtelee, yleensä 8–10 voimalan välillä. Esim. Keski-Suomessa vähintään 10 voimalan hankkeita tämä muutos ei kosketa. Maakuntien välillä on eroa myös asuntoja koskevissa puskurietäisyyksissä (päivitetyissä maakuntakaavoissa yleensä 1.5 km, poikkeus mm Keski-Suomi, jossa vain 1 km).
Mutta tämä tarkoittaa sitä, että pienempiä hankkeita ei voi nykytavalla summan mutikassa sijoittaa sinne tänne lähelle asuinkiinteistöjä – kutakuinkin joka paikkaan, jos maakuntakaavan puskuri sallii. Tilanne on johtanut mm. asunto- ja mökkikaupan ongelmiin, metsäkauppoihin (pakkolunastuksen pelko) ja luontoarvojen polkemiseen, sillä kaikki on ollut kaupan. Samoin liityntälinjat ovat olleet pienemmissä hankkeissa hyvin pitkiä, esim. Nikaran max 8 voimalan hankkeella 28-29 km.
Miten sitten vaikuttaa ns. rullaava maakuntakaava? Esim. Keski-Suomessa on rullaava maakuntakaava, jolloin maakuntakaavaan voidaan mahdollisesti lisätä vähintään 10 voimalan tv alueita. Asukkaiden on syytä olla valppaana asian suhteen.
Käytännön esimerkki. Multian Nikaran max 8 voimalan hankkeessa tämä päätös tarkoittaisi vähintään 2 km vähimmäissuojaetäisyyttä – kun se nyt suunnitelmassa on 1.3–1.4 km (ja aiemmin vain 1.2 km). Eri asia on, vaikuttaako tuleva alueidenkäyttölaki taannehtivasti vai ei – mutta selkeä viesti tämä on kuntapäättäjillekin, ettei tuulivoimaa voida sijoittaa liian lähelle asuntoja ja vapaa-ajan asuntoja.
Tärkeätä on huomioida vielä ”Lausuntopalautteen pohjalta esitystä arvioidaan vielä siten, että tarvittava sähköntuotannon lisäys suomeen ei esty”. – Toisin sanoen jokaisen on syytä lausua alueidenkäyttölaista ymv kun sen aika on – tiedämme kyllä, miten etujärjestöt ja eräät kunnat lausuvat – niille kelpaa vain ja ainoastaan tilanne, jossa vähimmäisetäisyyttä ei ole.
Lisätietoa hallituksen energiapolitiikkaa koskevista päätöksistä löytyy täältä.